N.M. Ruijs
Nienke Ruijs is senior onderzoeker/projectleider bij Education Lab. In haar onderzoek richt zij zich op onderwijsbeleid en schoolprestaties van leerlingen. Binnen Education Lab begeleidt en voert zij projecten uit waarin interventies worden ontwikkeld en geëvalueerd om het kwantitatieve en kwalitatieve lerarentekort in Nederland te verminderen. Nienke werkt met veel plezier samen met scholen en beleidsmakers om interventies te ontwerpen die goed werken voor leraren, leerlingen en scholen.
Voordat ze bij ROA werkte, was Nienke (senior) onderzoeker bij de Inspectie van het Onderwijs. Daarvoor heeft zij gewerkt en gestudeerd bij verschillende onderwijsgerelateerde vakgroepen aan de Universiteit van Amsterdam: zij werkte als postdoc bij de onderwijswetenschappen en promoveerde aan de faculteit Economie en Bedrijfskunde. Daarnaast behaalde zij haar master in ontwikkelingspsychologie en een researchmaster in onderwijswetenschappen aan dezelfde universiteit.
Samen met collega’s van de Inspectie van het Onderwijs en de VU voert Nienke ook verschillende projecten uit rond leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. In een van deze projecten onderzoekt zij de impact van speciaal onderwijs op leerlingen met speciale onderwijsbehoeften door gebruik te maken van een bezuiniging in verschillende regio’s in Nederland. Nienke heeft artikelen gepubliceerd in tijdschriften zoals Economics of Education Review en Education Finance and Policy.
Key publications
-
de Croes, L., Cornelisz, I., van Klaveren, C., & Ruijs, N. (2025). The Effects of Students with Special Needs on Their Peers' Cognitive Outcomes: Results from Student-Level Population Data in the Netherlands. Education Finance and Policy, 20(1), 56-84. https://doi.org/10.1162/edfp_a_00422Meer informatie over deze publicatie
-
de Ree, J., Maggioni, M. A., Paulle, B., Rossignoli, D., Ruijs, N., & Walentek, D. (2023). Closing the income-achievement gap? Experimental evidence from high-dosage tutoring in Dutch primary education. Economics of Education Review, 94, Article 102383. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2023.102383Meer informatie over deze publicatie
-
Oosterbeek, H., Ruijs, N., & de Wolf, I. (2023). Heterogeneous effects of comprehensive vs. single-track academic schools: Evidence from admission lotteries. Economics of Education Review, 93, Article 102363. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2023.102363Meer informatie over deze publicatie
-
Ruijs, N. (2024). Vierdaagse schoolweek? Liever niet!. Web publication/site, Didactiefonline. https://didactiefonline.nl/blog/vriend-en-vijand/vierdaagse-schoolweek-liever-nietMeer informatie over deze publicatie
-
Ruijs, N., Bles, P., Bransen, D., Camphuijsen, M., Cörvers, F., de Vries, P., Ehren, M., Griep, M., van Klaveren, C., Rongen, T., Stolp, T., & de Wolf, I. (2024). Kansrijke interventies om leraren aan te trekken en te behouden. Education Lab. ROA External Reports https://education-lab.nl/wp-content/uploads/2024/12/Literatuurstudie-Kansrijke-interventies-om-leraren-aan-te-trekken-en-te-behouden_september-2024-1.pdfMeer informatie over deze publicatie