M. Levels

Een van zijn belangrijkste onderzoekslijnen betreft de impact van kunstmatige intelligentie op werk en samenleving. Hij heeft ook onderzoek gedaan naar het ontwerpen van onderwijssystemen die uitstekend onderwijs garanderen en ongelijkheid in het onderwijs verminderen, naar het bestrijden van inefficiënties op de arbeidsmarkt, naar het stimuleren van de integratie van kwetsbare jongeren op de arbeidsmarkt, naar het bevorderen van de maatschappelijke integratie van immigrantenkinderen, naar het bevorderen van de geestelijke gezondheid en lichamelijke fitheid van jongeren, en naar de invloed van wetgeving op het gebied van geboortebeperking op beslissingen over voortplanting.

Mark is universitair decaan voor levenslange ontwikkeling en hoogleraar sociologie van technologie aan de Universiteit Maastricht, en programmadirecteur van het Onderzoekscentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht. Hij is lid van het managementteam van het ROA en fellow van het Berlin Social Science Centre (WZB). Hij doceert sociologie aan het University College Maastricht (UCM).

Mark’s onderzoek is gepubliceerd in boeken en vooraanstaande sociologische tijdschriften, heeft prijzen gewonnen voor wetenschappelijke excellentie en maatschappelijke impact, en wordt ondersteund door subsidies van zeer competitieve subsidiewedstrijden van de NWO, NRO, DFG, JSPS, ANR en H2020, evenals directe bijdragen van overheden en bedrijven. Hij is adviseur van overheden, internationale organisaties, bedrijven, vakbonden en ngo’s.

Om een duurzame maatschappelijke impact te realiseren, ontwikkelt en leidt Mark transdisciplinaire programma’s die wetenschappelijk bewijs leveren voor beleidsvorming. Zo richtte hij in 2016 een internationaal consortium van wetenschappers op dat onderzocht welke gevolgen automatisering met kunstmatige intelligentie heeft voor werk, en welke onderwijs- en welzijnsbeleidsmaatregelen Europese regeringen kunnen nemen om de economische voordelen te maximaliseren en de maatschappelijke risico’s te minimaliseren (TECHNEQUALITY). 

Op basis van dit onderzoek was Mark een van de belangrijkste ontwerpers van een landelijk programma voor omscholing en bijscholing om de Nederlandse beroepsbevolking voor te bereiden op de toekomst van werk, dat momenteel wordt geïmplementeerd (katalysator voor levenslange ontwikkeling). Hij was ook een van de belangrijkste architecten en nationale coördinatoren van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO), een van de grootste datasets over onderwijs ter wereld en een belangrijke bron voor Nederlandse scholen om hun prestaties te evalueren. 

Mark heeft gastposities bekleed aan het European University Institute in Florence (2005), Nuffield College, University of Oxford (2008, 2014-2020), de Kennedy School of Governance van Harvard (2013) en het Duitse College voor Interdisciplinair Onderwijsonderzoek (2013-2015). Voordat hij aan zijn academische carrière begon, diende Levels in een infanterieregiment van de Koninklijke Nederlandse Landmacht.

Bestanden