I.F. de Wolf

Prof. dr. Inge de Wolf is hoogleraar 'Cocreatie en Evaluatie in het Onderwijs'. Ze organiseert er in het onderwijs partnerschappen tussen praktijk, beleid en onderzoek. En ze combineert wetenschappelijk onderwijsonderzoek met impact voor praktijk en beleid, door bij te dragen aan 'evidence informed' werken. 

Inge is directeur van Education Lab en (mede)initatiefnemer van Ontwikkelkracht. Ze is verantwoordelijk voor het LerarenLab, een cocreatielabs waarin leraren en onderzoekers samen werken aan kansrijke aanpakken om leraren aan te trekken en te behouden. Ook doet ze wetenschappelijk onderzoek, begeleid ze promovendi, organiseert ze cocreatie rond kansrijke aanpakken in het onderwijs en geeft ze lezingen en masterclasses.

Inge is inhoudelijk gespecialiseerd in de thema's leraren, schoolkwaliteit, gelijke kansen en onderwijsstelsels.

Deskundigheid

Leraren, schoolkwaliteit, gelijke kansen, onderwijsstelsels en 'evidence informed' onderwijs.

Key publications

Publicaties

  • Gubbels, J., Coppens, K., & de Wolf, I. (2018). Inclusive education in the Netherlands: How funding arrangements and demographic trends relate to dropout and participation rates. International Journal of Inclusive Education, 22(11), 1137-1153. https://doi.org/10.1080/13603116.2017.1416684 
    Meer informatie over deze publicatie
  • Timmermans, A.C., De Wolf, I.F., Bosker, R.J. & Doolaard, S. (2015) Risk-based educational accountability in Dutch primary education. In: Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 27(4), 323-346.
  • Timmermans, A. C., Bosker, R. J., de Wolf, I. F., Doolaard, S., & van der Werf, M. P. C. (2014). Value added based on educational positions in Dutch Secondary Education. British Educational Research Journal, 40(6), 1057-1082. https://doi.org/10.1002/berj.3126 
    Meer informatie over deze publicatie
  • Oosterbeek, H., Leuven, E. & De Wolf, I. (2013) The effects of medical school on health outcomes: Evidence from admission lotteries. Journal of Health Economics, 32, 698-707.

Werk voor derden

  • Programmamanager en MT-lid NRO. Doorontwikkeling naar Kennisinstituut. at NWO/NRO

Aanvullende rollen en taken

Hoogleraar 'Cocreatie en Evaluatie in het Onderwijs'