I.F. de Wolf
Prof. dr. Inge de Wolf is hoogleraar 'Cocreatie en Evaluatie in het Onderwijs'. Ze organiseert er in het onderwijs partnerschappen tussen praktijk, beleid en onderzoek. En ze combineert wetenschappelijk onderwijsonderzoek met impact voor praktijk en beleid, door bij te dragen aan 'evidence informed' werken.
Inge is directeur van Education Lab en (mede)initatiefnemer van Ontwikkelkracht. Ze is verantwoordelijk voor het LerarenLab, een cocreatielabs waarin leraren en onderzoekers samen werken aan kansrijke aanpakken om leraren aan te trekken en te behouden. Ook doet ze wetenschappelijk onderzoek, begeleid ze promovendi, organiseert ze cocreatie rond kansrijke aanpakken in het onderwijs en geeft ze lezingen en masterclasses.
Inge is inhoudelijk gespecialiseerd in de thema's leraren, schoolkwaliteit, gelijke kansen en onderwijsstelsels.
Deskundigheid
Leraren, schoolkwaliteit, gelijke kansen, onderwijsstelsels en 'evidence informed' onderwijs.
Key publications
-
Oosterbeek, H., Ruijs, N., & de Wolf, I. (2020). Using admission lotteries to estimate heterogeneous effects of elite schools. Tinbergen Institute. Tinbergen Institute Discussion Paper Series No. 2020-018/VROA External Reports https://doi.org/10.2139/ssrn.3580387Meer informatie over deze publicatie
-
Cornelisz, I., van der Velden, R., de Wolf, I., & van Klaveren, C. (2020). The consequences of academic dismissal for academic success. Studies in Higher Education, 45(11), 2175-2189. https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1596076Meer informatie over deze publicatie
-
Golsteyn, B., Vermeulen, S., & de Wolf, I. (2016). Teacher Literacy and Numeracy Skills: International Evidence from PIAAC and ALL. De Economist, 164(4), 365-389. https://doi.org/10.1007/s10645-016-9284-1Meer informatie over deze publicatie
-
van Klaveren, C. P. B. J., & de Wolf, I. F. (2015). Systematic Reviews in Education Research; when do effect studies provide evidence? In K. D. Witte (Ed.), Contemporary economic perspectives in Education (pp. 11-34). Leuven University Press.Meer informatie over deze publicatie
-
van de Kuilen, L., Leseman, P. P. M., & de Wolf, I. M. (2023). Influence of local ECEC policy on the quality of ECEC centers in the Netherlands. Early Childhood Research Quarterly, 63, 240-248. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2022.12.011Meer informatie over deze publicatie
-
Golsteyn, B. H. H., Magnée, C., & de Wolf, I. (2024). Did Migrant Children Benefit from a Delay in the Dutch Primary School Exit Test? De Economist, 172(3), 141-166. https://doi.org/10.1007/s10645-024-09436-4Meer informatie over deze publicatie
-
Haelermans, C., Korthals, R., Jacobs, M., de Leeuw, S., Vermeulen, S., van Vugt, L., Aarts, B., Breuer, T., van der Velden, R., van Wetten, S., & de Wolf, I. (2022). Sharp increase in inequality in education in times of the COVID-19-pandemic. PLOS ONE, 17(2), Article e0261114. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0261114Meer informatie over deze publicatie
-
Bles, P., & de Wolf, I. (2024). Bruggen tussen school en thuis: Monitoring en evaluatie van brugfunctionarissen op basisscholen. Education Lab. ROA External Reports https://education-lab.nl/wp-content/uploads/2024/11/20241113-Rapport-Brugfunctionarissen-definitief.pdfMeer informatie over deze publicatie
-
Ruijs, N., Bles, P., Bransen, D., Camphuijsen, M., Cörvers, F., de Vries, P., Ehren, M., Griep, M., van Klaveren, C., Rongen, T., Stolp, T., & de Wolf, I. (2024). Kansrijke interventies om leraren aan te trekken en te behouden. Education Lab. ROA External Reports https://education-lab.nl/wp-content/uploads/2024/12/Literatuurstudie-Kansrijke-interventies-om-leraren-aan-te-trekken-en-te-behouden_september-2024-1.pdfMeer informatie over deze publicatie
-
Breuer, T., Vermeulen, S., & de Wolf, I. (2023). De invloed van schoolkenmerken, persoonskenmerken en arbeidsvoorwaarden op beroepsuitval en mobiliteit van jonge leraren in het primair onderwijs. In M. V. D. Meer , F. Cörvers , & R. V. D. AA (Eds.), Onderwijs aan het werk 2023 : Analyses, feiten en visies over werken in het onderwijs (pp. 156-171). CAOP. https://www.caop.nl/app/uploads/2023/02/OA-54-onderwijs.pdfMeer informatie over deze publicatie
Publicaties
- Gubbels, J., Coppens, K., & de Wolf, I. (2018). Inclusive education in the Netherlands: How funding arrangements and demographic trends relate to dropout and participation rates. International Journal of Inclusive Education, 22(11), 1137-1153. https://doi.org/10.1080/13603116.2017.1416684
Meer informatie over deze publicatie - Timmermans, A.C., De Wolf, I.F., Bosker, R.J. & Doolaard, S. (2015) Risk-based educational accountability in Dutch primary education. In: Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 27(4), 323-346.
- Timmermans, A. C., Bosker, R. J., de Wolf, I. F., Doolaard, S., & van der Werf, M. P. C. (2014). Value added based on educational positions in Dutch Secondary Education. British Educational Research Journal, 40(6), 1057-1082. https://doi.org/10.1002/berj.3126
Meer informatie over deze publicatie - Oosterbeek, H., Leuven, E. & De Wolf, I. (2013) The effects of medical school on health outcomes: Evidence from admission lotteries. Journal of Health Economics, 32, 698-707.
Werk voor derden
- Programmamanager en MT-lid NRO. Doorontwikkeling naar Kennisinstituut. at NWO/NRO
Aanvullende rollen en taken
Hoogleraar 'Cocreatie en Evaluatie in het Onderwijs'