I.F. de Wolf
Prof. dr. Inge de Wolf is hoogleraar 'Cocreatie en Evaluatie in het Onderwijs'. Ze organiseert er in het onderwijs partnerschappen tussen praktijk, beleid en onderzoek. En ze combineert wetenschappelijk onderwijsonderzoek met impact voor praktijk en beleid, door bij te dragen aan 'evidence informed' werken.
Inge is directeur van Education Lab en (mede)initatiefnemer van Ontwikkelkracht. Ze is verantwoordelijk voor het LerarenLab, een cocreatielab waarin leraren en onderzoekers samen werken aan kansrijke aanpakken om leraren aan te trekken en te behouden. Ook doet ze wetenschappelijk onderzoek, begeleid ze promovendi, organiseert ze cocreatie rond kansrijke aanpakken in het onderwijs en geeft ze lezingen en masterclasses.
Deskundigheid
Leraren, schoolkwaliteit, gelijke kansen, onderwijsstelsels en 'evidence informed' onderwijs.
Key publications
-
Golsteyn, B. H. H., Magnée, C., & de Wolf, I. (2024). Did Migrant Children Benefit from a Delay in the Dutch Primary School Exit Test? De Economist, 172(3), 141-166. https://doi.org/10.1007/s10645-024-09436-4Meer informatie over deze publicatie
-
Oosterbeek, H., Ruijs, N., & de Wolf, I. (2023). Heterogeneous effects of comprehensive vs. single-track academic schools: Evidence from admission lotteries. Economics of Education Review, 93, Article 102363. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2023.102363Meer informatie over deze publicatie
-
van de Kuilen, L., Leseman, P. P. M., & de Wolf, I. M. (2023). Influence of local ECEC policy on the quality of ECEC centers in the Netherlands. Early Childhood Research Quarterly, 63, 240-248. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2022.12.011Meer informatie over deze publicatie
-
Haelermans, C., Korthals, R., Jacobs, M., de Leeuw, S., Vermeulen, S., van Vugt, L., Aarts, B., Breuer, T., van der Velden, R., van Wetten, S., & de Wolf, I. (2022). Sharp increase in inequality in education in times of the COVID-19-pandemic. PLOS ONE, 17(2), Article e0261114. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0261114Meer informatie over deze publicatie
-
Ruijs, N., Bles, P., Bransen, D., Camphuijsen, M., Cörvers, F., de Vries, P., Ehren, M., Griep, M., van Klaveren, C., Rongen, T., Stolp, T., & de Wolf, I. (2024). Kansrijke interventies om leraren aan te trekken en te behouden. Education Lab. ROA External Reports https://education-lab.nl/wp-content/uploads/2024/12/Literatuurstudie-Kansrijke-interventies-om-leraren-aan-te-trekken-en-te-behouden_september-2024-1.pdfMeer informatie over deze publicatie
-
Breuer, T., Vermeulen, S., & de Wolf, I. (2023). De invloed van schoolkenmerken, persoonskenmerken en arbeidsvoorwaarden op beroepsuitval en mobiliteit van jonge leraren in het primair onderwijs. In M. V. D. Meer , F. Cörvers , & R. V. D. AA (Eds.), Onderwijs aan het werk 2023 : Analyses, feiten en visies over werken in het onderwijs (pp. 156-171). CAOP. https://www.caop.nl/app/uploads/2023/02/OA-54-onderwijs.pdfMeer informatie over deze publicatie
Werk voor derden
- Programmamanager en MT-lid NRO. Doorontwikkeling naar Kennisinstituut. at NWO/NRO
Aanvullende rollen en taken
Hoogleraar 'Cocreatie en Evaluatie in het Onderwijs'