Scholing en Baanmobiliteit
− @minuten leestijdNieuw rapport
De rol van levenslang leren (LLL)
In deze studie voor het ministerie van Financiën beschrijven we de rol van levenslang leren (LLL), zoals formeel en informeel onderwijs, voor de arbeidsmobiliteit op de arbeidsmarkt en de rol van de overheid in LLL. Hiervoor maken we gebruik van verschillende enquêtes en administratieve gegevensbronnen.
Ons onderzoek toont aan dat formeel onderwijs, d.w.z. een diploma van een door de overheid gefinancierde onderwijsinstelling na de leeftijd van 30 jaar, verband houdt met arbeidsmarktmobiliteit en een verbetering van de arbeidsmarktpositie in termen van loon en de kans op een vast contract. Het lijkt erop dat de kans op het veranderen van baan groter is bij mensen die een formele opleiding hebben afgerond dan bij de rest. Vaak vindt de verandering van baan plaats voordat het diploma is behaald, wat wijst op duale/deeltijd/BBL-opleidingen waarin formeel leren wordt gecombineerd met werken (en geld verdienen). Dit geldt zeker voor studies in onderwijssectoren die voorbereiden op een tekortberoep in technologie en ICT, gezondheidszorg en onderwijs. Een combinatie van leren en werken (geld verdienen) heeft daarom vaak de voorkeur in het formele onderwijs en kan een voorwaarde zijn voor omscholing en bijscholing.
Download rapport
Bakens, J., Cobben, L., Künn-Nelen, A., & Lansink, X. (2025). Scholing en Baanmobiliteit. ROA Reports No. 006