M. Jacobs
Madelon Jacobs is onderzoeker en promovendus aan het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht. Haar promotieonderzoek richt zich op de ontwikkeling van vaardigheden en leeruitkomsten bij leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs, en op de evaluatie van beleid dat de ontwikkeling van leerlingvaardigheden beïnvloedt. Daarnaast is zij bij het ROA momenteel als onderzoeker betrokken bij het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO).
Zij heeft de internationale double degree-master in Sociologie en Demografische Studies afgerond, bestaande uit de Research Master in Sociology and Demography aan de Universitat Pompeu Fabra in Barcelona en de Master of Science in Sociologie aan Tilburg University.
Key publications
-
Jacobs, M., Haelermans, C., & Meeter, M. (2025). Effective remediation programs for vulnerable students to overcome learning loss. PLOS ONE, 20(5), Article e0323352. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0323352Meer informatie over deze publicatie
-
Jacobs, M., van der Velden, R., & van Vugt, L. (2024). High-Stakes Testing and Educational Careers: Exploiting the Differences in Cutoffs Between Test Recommendations in The Netherlands. Journal of Research on Educational Effectiveness, 17(4), 711–745. https://doi.org/10.1080/19345747.2023.2242342Meer informatie over deze publicatie
-
de Leeuw, S., Haelermans, C., Jacobs, M., van der Velden, R., van Vugt, L., & van Wetten, S. (2023). The role of family composition in students' learning growth during the COVID-19 pandemic. Journal of Marriage and Family, 85(3), 807-828. https://doi.org/10.1111/jomf.12912Meer informatie over deze publicatie
-
Haelermans, C., Korthals, R., Jacobs, M., de Leeuw, S., Vermeulen, S., van Vugt, L., Aarts, B., Breuer, T., van der Velden, R., van Wetten, S., & de Wolf, I. (2022). Sharp increase in inequality in education in times of the COVID-19-pandemic. PLOS ONE, 17(2), Article e0261114. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0261114Meer informatie over deze publicatie
-
HAELERMANS, C., JACOBS, M., VAN DER VELDEN, R., VAN VUGT, L., & VAN WETTEN, S. (2022). Inequality in the effects of primary school closures due to the COVID-19 pandemic: evidence from the Netherlands. In AEA PAPERS AND PROCEEDINGS (Vol. 112, pp. 303-307). American Economic Association. https://doi.org/10.1257/pandp.20221107Meer informatie over deze publicatie
-
Haelermans, C., Huijgen, T., Jacobs, M., Levels, M., van der Velden, R., van Vugt, L., & van Wetten, S. (2020). Using data to advance educational research, policy and practice: Design, content and research potential of the Netherlands cohort study on education. European Sociological Review, 36(4), 643-662. https://doi.org/10.1093/esr/jcaa027Meer informatie over deze publicatie
-
Haelermans, C., Jacobs, M., van Vugt, L., Aarts, B., Abbink, H., Smeets, C., van der Velden, R., & van Wetten, S. (2021). A full year COVID-19 crisis with interrupted learning and two school closures: The effects on learning growth and inequality in primary education. Maastricht University, Graduate School of Business and Economics. GSBE Research Memoranda No. 021 https://doi.org/10.26481/umagsb.2021021Meer informatie over deze publicatie
-
Jacobs, M., Leest, B., Huijts, T., & Meng, C. (2021). How are students selected for excellence programmes in the Netherlands? An analysis of selection procedures using vignette data. European Journal of Higher Education, 11(1), 13-28. https://doi.org/10.1080/21568235.2020.1850314Meer informatie over deze publicatie
-
Jacobs, M., Huijts, T., van Broekhoven, K., Straetmans, S., Meng, C., & van der Velden, R. (2021). Effects of participation in Excellence Programmes on cognitive and non-cognitive skills among higher education students in the Netherlands. European Journal of Higher Education, 11(1), 44-63. https://doi.org/10.1080/21568235.2020.1850315Meer informatie over deze publicatie
-
van Huizen, T., Jacobs, M., & Oosterveen , M. (2024). Teacher bias or measurement error? Cornell University - arXiv. arXiv.org No. 2401.04200 https://doi.org/10.48550/arXiv.2401.04200Meer informatie over deze publicatie