Juveniles, Jeugd en Digitalisering (JEDi)

Dit onderzoeksproject bestudeert de impact van het gebruik van digitale media op ontwikkeling en gelijke kansen vanuit een longitudinaal perspectief, op cognitief, sociaal en identiteitsniveau. 

De kinderen en jongeren van vandaag worden ondergedompeld in digitale media in het volledige medialandschap dat hen in alle contexten omringt. De Covid-pandemie heeft de ongelijke kansen voor kinderen en jongeren om digitale media te gebruiken aan het licht gebracht. Er zijn verschillen in toegang tot digitale media, motivatie/vaardigheden om digitale media te gebruiken en ondersteuning door belangrijke personen (bijv. ouders/leerkrachten/leeftijdsgenoten). Inzicht in de mechanismen van het gebruik van digitale media door C&Y in relatie tot hun ontwikkeling helpt hen en belangrijke personen om op basis van bewijs te handelen om ongelijkheid te verminderen. Een beter begrip van deze factoren is vooral belangrijk tijdens overgangsperiodes (d.w.z. van de kleuterschool naar de basisschool of de eerste jaren van de middelbare school). Tijdens deze periodes kunnen afwijkingen in de ontwikkeling een grote invloed hebben op de kansen van C&Y.

Ons doel is dat wetenschappers, ouders, professionals en kinderen en jongeren inzicht krijgen in de mechanismen die van invloed zijn op de relatie tussen het gebruik van digitale media door kinderen en jongeren, hun ontwikkeling en hun kansen. Verder willen we vaardigheden en hulpmiddelen ontwikkelen om een positieve invloed van het gebruik van digitale media door kinderen en jongeren op hun ontwikkeling en gelijke kansen te ondersteunen.

Dit onderzoeksproject bestudeert de impact van het gebruik van digitale media op ontwikkeling en gelijke kansen vanuit een longitudinaal perspectief, op cognitief, sociaal en identiteitsniveau. Het project is innovatief omdat het rekening houdt met het volledige cross-contextuele medialandschap en longitudinale studies combineert met experimentele en/of ESM-studies om inzicht te krijgen in realtime processen in het dagelijks leven van adolescenten. Dit omvat de rol van sleutelfiguren, individuele aanleg en achtergrondfactoren in de ontwikkeling. Bovendien hanteert het een kennisketenbrede onderzoeksaanpak die fundamenteel, toegepast en praktijkgericht onderzoek combineert, wat resulteert in geteste interventies/instrumenten voor de praktijk.

Een deel van het onderzoeksproject richt zich op identiteitsontwikkeling tijdens de eerste jaren van de middelbare school.

Gefinancierd door: de Nederlandse Nationale Onderzoeksagenda (NWA.1433.20.002)

Looptijd: september 2022 – augustus 2027

Partner organisaties: Utrecht University, Leiden University, Radboud University Nijmegen, University of Twente, Windesheim University of Applied Sciences and Fontys University of Applied Sciences, Netherlands Youth Institute, Kennisnet Foundation, Reading Foundation, Lucas Education, Trimbos Institute, Center for Youth and Family Rijnmond, and Social Schools International BV.

Bezoek projectwebsite