Fighting School Segregation: A Policy Analysis of Municipal Approaches to Educational Segregation in Dutch Primary Education
− @minuten leestijdNieuw Research Memorandum
Abstract
In een steeds diverser wordende samenleving doet zich een merkwaardige ontwikkeling voor: mensen lijken steeds meer in hun eigen bubbel te leven met gelijkgestemden. Dit komt tot uiting in het Nederlandse basisschoolstelsel, waar de segregatie op scholen een van de hoogste is van alle Europese landen (EENEE, et al., 2021). Deze studie onderzoekt beleidsmaatregelen tegen segregatie in de Nederlandse context. Het analyseert systematisch deze beleidsmaatregelen en de mechanismen die van invloed zijn op het succes ervan. De bijbehorende onderzoeksvraag luidt: “Wat zijn de belangrijkste beleidsmaatregelen in de Nederlandse gemeentelijke context om segregatie op basisscholen tegen te gaan, en welke mechanismen en processen bepalen de effectiviteit ervan?”. De onderzochte beleidsmaatregelen zijn samenwerking op het gebied van centraal toelatingsbeleid, het organiseren van centrale informatievoorziening, het verhogen van de onderwijskwaliteit, het samenvoegen van scholen en het tactisch plaatsen van nieuwe scholen. Literatuuronderzoek is uitgevoerd aan de hand van drie beleidsevaluatiekaders, namelijk het Policy Design Framework van Schneider en Ingram (1997), het kader van Hemerijck over de kernvragen over beleid (2003) en het Political Priority Framework van Shiffman en Smith (2007). Dit onderzoek vormt een aanvulling op het onderzoek naar beleidsbenaderingen om segregatie op basisscholen in Nederland tegen te gaan. Het kan gemeenten handvatten bieden bij de implementatie of uitvoering van een van de onderzochte beleidsmaatregelen om segregatie op scholen te verminderen.alumni
Download publicatie
Langendorff, N., & van der Velden, R. (2025). Fighting School Segregation: A Policy Analysis of Municipal Approaches to Educational Segregation in Dutch Primary Education. ROA Research Memoranda No. 001E