T. Breuer
Dr. Tijana Prokic-Breuer is medeoprichter en directeur van Education Lab NL (https://education-lab.nl/). Education Lab NL is een sociaal innovatielab dat zich richt op het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs door wetenschap en onderwijspraktijk samen te brengen om te werken aan evidence-based onderwijsverbetering en -innovatie. Tijana leidde verschillende onderzoeksprojecten waarin co-creatie tussen wetenschappers en onderwijsprofessionals centraal stond, zoals bijvoorbeeld het onderzoek naar de effecten van de Covid-19-crisis op de leerprestaties van Nederlandse leerlingen en naar effectieve interventies om deze te bestrijden. Ze is ook verantwoordelijk voor de recent toegekende samenwerking met de gemeente Amsterdam op het gebied van kennisbenutting en -creatie: Education Knowledge Network Amsterdam (https://ona.amsterdam/) en Masterplan Zuidoost. Beide projecten hebben tot doel een regionaal kennisnetwerk te ontwikkelen om duurzame verbetering en innovatie in het onderwijs te bevorderen. Binnen deze samenwerkingsverbanden werkt ze samen met verschillende belanghebbenden (beleidsmakers, schoolleiders en leerkrachten) aan experimenteel onderzoek naar effectieve interventies om gelijke kansen in het onderwijs te bevorderen, taalachterstanden te verminderen en de ontwikkeling van scholen als lerende organisaties te stimuleren.
Tijana behaalde een doctoraat aan het Europees Instituut in Florence (2011), waarna ze uitgebreide (inter)nationale ervaring opdeed als consultant en onderzoeker. Tijana was projectleider bij de Inspectie van het Onderwijs en een van de hoofdauteurs van het rapport State of Education. Ze werkte als senior consultant bij de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) in Parijs, waar ze aan verschillende projecten werkte, zoals het Programme for International Student Assessment (PISA). Ze was senior consultant en auteur van het evaluatierapport van 2016 over het Nederlandse onderwijssysteem (Nederland 2016: Funderingen voor de toekomst).
Publicaties
Haelermans, C., Korthals, R., Jacobs, M., de Leeuw, S., Vermeulen, S., van Vugt, L., Aarts, B., Prokic-Breuer, T., van der Velden, R., van Wetten, S. & de Wolf, I. (2022). Sharp increase in inequality in education in times of the COVID-19-pandemic. PloS one, 17(2).
Van Damme, D., Prokic-Breuer, T., Vermeulen, S. (2022) Not All Pyramids Are the Same: Relative Learning Exclusion and Its Evolution Over Time. In D. Wagner, N.M. Castillo, & S. Grant-Lewis, Learning, Marginalization, and Improving the Quality of Education in Low-Income Countries, London: Open Book Publishers.
Vink, M. P., Prokic Breuer, T., and Dronkers, J. (2017). Access to Citizenship and the Role of Origin Countries. In A. Weinar, A. Unterreiner, & P. Fargues (Eds.), Migrant Integration Between Homeland and Host Society Volume 1: Where does the country of origin fit? (pp. 201-224). Cham: Springer International Publishing.
Prokic-Breuer, T. and McManus, P. (2016). Immigrant qualification mismatch 15 developed countries, apparent or real? European Sociological Review 32 (3): 411-438.