Alternatives for Retention (AlteR)

Binnen elke klas in het basis- en voortgezet onderwijs zijn er doorgaans aanzienlijke verschillen tussen leerlingen (bijvoorbeeld op het gebied van academische vaardigheden, psychosociale vaardigheden, leertempo, interesses, motivatie, intellectuele capaciteiten, waarden en sociaaleconomische status). Deze heterogeniteit (vooral wat betreft prestaties) vormt een uitdaging voor onderwijspraktijkbeoefenaars en beleidsmakers in hun pogingen om hoge onderwijskwaliteitsnormen te garanderen en roept de vraag op hoe hiermee om te gaan. Veel Europese leerlingen die hun leeftijdsgenoten niet bijhouden of die niet aan een bepaald vooraf vastgesteld niveau voldoen, worden gevraagd om hun leerjaar over te doen in plaats van naar het volgende leerjaar te gaan (Eurydice, 2013). De sterke overtuiging van praktijkbeoefenaars dat het doubleren van een leerjaar positieve effecten heeft, speelt hierbij een belangrijke rol. Onderzoek naar de effecten van het doubleren van een leerjaar op de ontwikkeling van doublures in verschillende landen over de hele wereld heeft echter aangetoond dat deze praktijk niet effectief is (voor recente overzichten, zie Goos et al., 2021; Valbuena et al., 2020).

In dit project willen we deze populaire onderwijspraktijk aanpakken door Europese professionals in het basis- en voortgezet onderwijs te professionaliseren met betrekking tot hun opvattingen en praktijken inzake zittenblijven. In plaats van leerproblemen aan te pakken door leerlingen een schooljaar te laten overdoen, willen we onderwijsprofessionals vertrouwd maken met alternatieve, minder ingrijpende onderwijsmethoden om leerachterstanden weg te werken. Zo willen we het aantal Europese risicoleerlingen dat blijft zitten verminderen en zo het aantal risicoleerlingen met een succesvolle schoolcarrière vergroten.

Gefinancierd door: De Europese Unie (Erasmus+ 2021-1-BE02- KA220-HED-000022966)

Duration: maart 2022 – februari 2024

Partner organisaties: UCLL Leuven, Instituto Superior de Psicologia Aplicada Lisbon (ISPA), Medical School Berlin, Maastricht University