B. Belfi
Barbara Belfi werkt als senior onderzoeker bij het Onderzoekscentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA). Ze behaalde een masterdiploma in cognitieve psychologie (Universiteit Maastricht, 2006) en onderwijskunde (KU Leuven, 2009, cum laude). In 2015 behaalde ze haar doctoraat in de onderwijskunde aan de KU Leuven.
Een van haar onderzoekslijnen richt zich op sociaaleconomische, etnische en genderongelijkheden in het onderwijs en op de arbeidsmarkt. Haar wetenschappelijke werk over deze onderwerpen is verschenen in tijdschriften als Educational Research Review, British Educational Research Journal, Teaching and Teacher Education, British Journal of Educational Psychology en Journal of Ethnic and Migration Studies.
Haar andere onderzoeksfocus richt zich op hoe onderwijsinstellingen hun studenten het beste kunnen voorbereiden op de 21e-eeuwse vaardigheden die nodig zijn op de arbeidsmarkt van de toekomst. Haar wetenschappelijke werk op dit gebied is verschenen in tijdschriften als Oxford Review of Education, Creativity: Theories-Research-Applications, Frontiers in Psychology en Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts.
Barbara coördineert en geeft een cursus creatieve probleemoplossingsvaardigheden voor studenten Emerging Markets, begeleidt bachelor- en masterscripties en begeleidt promovendi.
Publicaties
- van Broekhoven, K., Belfi, B., Borghans, L., & Seegers, P. (2021). Creative idea forecasting: The effect of task exposure on idea evaluation. Psychology of Aesthetics Creativity and the Arts. https://doi.org/10.1037/aca0000426
More information about this publication - Belfi, B., Allen, J., Jacobs, B., Levels, M., & van Oosterhout, K. (2021). Early career trajectories of first- and second-generation migrant graduates of professional university. Journal of Ethnic and Migration Studies. https://doi.org/10.1080/1369183X.2021.1935666
More information about this publication - Allen, J., Belfi, B., Fouarge, D., Holtrop, N., & Kozole, S. (2021). Niet-routinematige vaardigheden in hbo-profielen. ROA. ROA Reports No. 003 https://doi.org/10.26481/umarep.2021003
More information about this publication - Bijman, D., Dekker, B., van Bergen, K., Kans, K., Waijers, N., Medendorp, L., Coenen, J., Lans, T., & Belfi, B. (2021). Zij-instroom po, vo en mbo. Regioplan / ECBO. ROA External Reports https://ecbo.nl/wp-content/uploads/sites/3/20069-Eindrapport-Zij-instroom-po-vo-mbo-Regioplan-18mei21.pdf
More information about this publication - Allen, J., Belfi, B., & Borghans, L. (2020). Is There a Rise in the Importance of Socioemotional Skills in the Labor Market? Evidence From a Trend Study Among College Graduates. Frontiers in Psychology, 11, [1710]. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01710
More information about this publication - Bol, T., Belfi, B., & Borghans, L. (2020). Thuisonderwijs tijdens de corona-crisis. Ministerie van OCW. ROA External Reports https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2020/06/30/thuisonderwijs-tijdens-de-corona-crisis/Thuisonderwijs+tijdens+de+corona-crisis.pdf
More information about this publication - Allen, J., Belfi, B., & Aarts, B. (2020). Hbo'ers in tijden van corona. ROA. ROA Reports No. 002 https://doi.org/10.26481/umarep.2020002
More information about this publication - Belfi, B. (Author), & Borghans, L. (Author). (2020). Daling aantal vacatures al na twee weken even fors als in het eerste kwartaal van de kredietcrisis. Web publication/site, Economisch Statistische Berichten. https://esb.nu/blog/20059401/daling-aantal-vacatures-al-na-twee-weken-even-fors-als-die-in-het-eerste-kwartaal-van-de-kredietcrisis
More information about this publication - Allen, J., & Belfi, B. (2020). Educational expansion in the Netherlands: better chances for all? Oxford Review of Education, 46(1), 44-62. https://doi.org/10.1080/03054985.2019.1687435
More information about this publication - Belfi, B., & Borghans, L. (2020). Aantal vacatures deels hersteld van flinke terugval na corona-lockdown. Economisch Statistische Berichten, 105(4785), 218-219.
More information about this publication - van Broekhoven, K., Belfi, B., Hocking, I., & van der Velden, R. (2020). Fostering university students’ idea generation and idea evaluation skills with a cognitive-based creativity training. Creativity, 7(2), 284-308. https://doi.org/10.2478/ctra-2020-0015
More information about this publication
Bestanden
- fullcv_belfi.pdf (631.98 kB)