R. van der Velden

Rolf van der Velden (1955) is emeritus hoogleraar aan het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht. Hij studeerde sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam op een proefschrift over 'Sociale herkomst en schoolsucces'. Hij is research fellow aan de Graduate School of Business and Economics (GSBE) van de Universiteit Maastricht en fellow van het Amsterdam Centre for Learning Analytics (ACLA).

In de jaren '90 initieerde, ontwikkelde en coördineerde hij de jaarlijkse enquêtes onder schoolverlaters en afgestudeerden in Nederland: de WO-Monitor, de HBO-Monitor en de VO/MBO-Monitor. Deze surveys worden nog steeds uitgevoerd. Hij was betrokken bij verschillende internationale surveys onder afgestudeerden als nationaal coördinator (CHEERS), internationaal coördinator (REFLEX) of adviseur (HEGESCO). Deze surveys hebben geresulteerd in de huidige EUROGRADUATE survey. Hij coördineerde een groot internationaal project over het perspectief van werkgevers op de werving van hoger opgeleiden en was een van de coördinatoren in de eerste cyclus van het internationale PIAAC-onderzoek naar geletterdheid en rekenvaardigheden van volwassenen in 2012. In 2015 nam hij het initiatief voor de ontwikkeling en coördinatie van de grootste onderwijsdatabase in Nederland, het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO). Hierin worden gegevens over onderwijscarrières, toetsgegevens, schoolinformatie en huishoudgegevens over alle leerlingen in Nederland bijeengebracht. Hij ontwikkelde ook een unieke database die onderwijscohortgegevens uit de jaren '70, '80 en '90 koppelt aan informatie over de kinderen van de oorspronkelijke respondenten in het Intergenerational Transmission of Skills (ITS) project.

Hij heeft vele artikelen gepubliceerd in internationale tijdschriften zoals Plos One, European Sociological Review, Journal of Marriage and Family, European Societies, Journal of Research on Educational Effectivenes, Studies in Higher Education, Labour Economics, Economics of Education Review, and Oxford Economic Papers. Hij ontving diverse prijzen als erkenning voor de wetenschappelijke en beleidsmatige relevantie van zijn werk. Zijn huidig onderzoek richt zich op de intergenerationele overdracht van vaardigheden, de ratrace in het onderwijs, de kenniseconomie en de vraag naar 21e-eeuwse vaardigheden, mismatch op de arbeidsmarkt en het verwerven en verlies  van vaardigheden gedurende de levensloop.

 

 


 

 

 

 


 

Loopbaangeschiedenis

Opleiding:

Ph.D. Sociologie (doctoraat), Universiteit van Amsterdam, 1991 (Sociale herkomst en schoolsucces), Promotoren: prof. dr. G.W. Meijnen en prof. dr. B.P.M. Creemers, co-promotor: dr. A. Boomsma)

Master Sociologie (doctoraal), specialisatie: onderwijssociologie, Rijksuniversiteit Groningen, 1983 (Scriptie: Het leerlingenwezen, een onderwijsinstelling of een arbeidsmarktinstrument?

Werkervaring:

2022-heden: Emeritus hoogleraar Onderwijs en Beroepsloopbaan bij het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA), Universiteit Maastricht 

2015-2021: Coördinator van het Nationaal Cohortonderzoek (NCO) voor het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO)

2013-2020: Directeur bij het ROA, Universiteit Maastricht

2005-2022: Hoogleraar Onderwijs en Beroepsloopbaan bij het ROA, Universiteit Maastricht

1990-2022: Programmaleider Onderwijs en Transitie naar werk bij ROA, Universiteit Maastricht 

1986-1990: Hoofd van de afdeling Arbeidsmarktonderzoek van het Instituut voor Onderwijsonderzoek (GION), Rijksuniversiteit Groningen

1983-1986: Onderzoeker bij het GION, Rijksuniversiteit Groningen

1976-1983: Student-assistent bij de afdeling Sociologie en het GION, Rijksuniversiteit Groningen

Key publications

Publicaties

Kovačević, M., T. Dekker, R. van der Velden (2024), Liberal Arts Graduates in the Labour Market: A Comparative Study of Dutch University Colleges and Conventional Bachelor’s Programmes, Research in Higher Education, 65, 1911–1933. Published online 30 July 2024 (https://doi.org/10.1007/s11162-024-09813-7)

Vugt, L. van, M. Levels, R. van der Velden (2024), The Low Skills Trap: The Failure of Education and Social Policies in Preventing Low-Literate Young People from being Long-Term NEET, Journal of Youth Studies 27(2): 217-251. Published online: 9 September 2022.(https://doi.org/10.1080/13676261.2022.2118036) (https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13676261.2022.2118036)

Kovačević, M., T. Dekker, R. van der Velden (2023), Employability Development in Undergraduate Programmes: How Different Is Liberal Arts Education? Teaching in Higher Education, (https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/13562517.2023.2212602?needAccess=true&role=button).

Haelermans, C., M. Jacobs, R. van der Velden, L. van Vugt, l., S. van Wetten (2022), Inequality in the effects of primary school closures due to the Covid-19 pandemic: evidence from the Netherlands. In AEA papers and proceedings (vol. 112, pp. 303-307). American Economic Association.(https://doi.org/10.1257/pandp.20221107)

Dicks, A., M. Levels, R. van der Velden, M. Mills (2021), How young mothers rely on kin networks and formal childcare to avoid becoming NEET in the Netherlands, Frontiers in Sociology, section Sociological Theory, Vol 6. Published online: 27 January 2022, (https://doi.org/10.3389/fsoc.2021.787532)

Jacobs, M., Huijts, T., van Broekhoven, K., Straetmans, S., Meng, C., & van der Velden, R. (2021). Effects of participation in Excellence Programmes on cognitive and non-cognitive skills among higher education students in the Netherlands. European Journal of Higher Education, 11(1), 44-63. (https://doi.org/10.1080/21568235.2020.1850315

Broekhoven, K. van, B. Belfi, I. Hocking, R. van der Velden (2020), Fostering University Students’ Idea Generation and Idea Evaluation Skills With a Cognitive-Based Creativity Training. Creativity. Theories–Research-Applications, 7(2), 284-308. doi: 10.1080/03057925.2019.1695197 (https://sciendo.com/article/10.2478/ctra-2020-0015

Haelermans, C., T. Huijgen, M. Jacobs, M. Levels, R. van der Velden, L. van Vugt and S. van Wetten (2020), Using Data to Advance Educational Research, Policy and Practice: Design, Content and Research Potential of the Netherlands Cohort Study on Education, European Sociological Review 36 (4): 643–662 (https://doi.org/10.1093/esr/jcaa027) or (https://academic.oup.com/esr/article/36/4/643/5871552?guestAccessKey=beb34fb7-3e49-476e-9f7b-9ae9a0b03a9a)

Bijlsma, I., J. van de Brakel, R. van der Velden, J. Allen (2020), Estimating literacy levels at a detailed regional level: an application using Dutch data. Journal of Official Statistics, 36, (2): 251–274, (https://doi.org/10.2478/jos-2020-0014

Cornelisz, I., R. van der Velden, I. de Wolf, C. van Klaveren (2020), The Consequences of Academic Dismissal for Academic Success, Studies in Higher Education 45 (11): 2175-2189, Published online: 30 Mar 2019 (https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1596076)

Fregin, M-C, M. Levels, R. van der Velden (2020), Labour market institutions and the challenge of allocating the right people to the right jobs: Evidence on the relation between labour market institutions and optimal skill matching from 28 industrial countries, Compare: A Journal of Comparative and International Education, 50, 2: 257-275 | Published online: 06 Dec 2019 (https://doi.org/10.1080/03057925.2019.1695197

Ferreira Sequeda, M., A. de Grip, R. van der Velden (2018), Does on-the-job informal learning in OECD countries differ by contract duration? Labour Economics, 55, 18-40 (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0927537118300903)

Humburg, M., A. de Grip, R. van der Velden (2017), Which Skills Protect Graduates Against a Slack Labour Market?, International Labour Review, Vol. 156, 1, pp. 25-43, DOI: 10.1111/j.1564-913X.2015.00046.x (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1564-913X.2015.00046.x/epdf)

Verhaest, D., S. Sellami, R. van der Velden (2017), Differences in horizontal and vertical mismatches across countries and fields of study, International Labour Review, Vol. 156, 1, pp. 1-23. DOI: 10.1111/j.1564-913X.2015.00031.x (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1564-913X.2015.00031.x/epdf)

Velden, R. van der, I. Bijlsma (2016), College wage premiums and skills: a cross-country analysis, Oxford Review of Economic Policy, 32 (4): 497-513, doi: 10.1093/oxrep/grw027 (https://academic.oup.com/oxrep/article/32/4/497/2236422/College-wage-premiums-and-skills-a-crosscountry?guestAccessKey=46cb63ad-e05a-4f97-b6df-f6e0f2f79bb1

Humburg, M., R. van der Velden (2015), Self-assessments or tests? Comparing cross-national differences in patterns and outcomes of graduates’ skills based on international large-scale surveys, Studies in Higher Education, 40, 3, pp. 482-504  (http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03075079.2015.1004237)

Levels, M., R. van der Velden, V. Di Stasio (2014), From school to fitting work: How education-to-job matching of European school leavers is related to educational system characteristics, Acta Sociologica, 57 (4), pp. 341-361, DOI: 10.1177/0001699314552807 (http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0001699314552807

Verhaest, D., R. van der Velden (2013), Cross-Country Differences in Graduate Overeducation, European Sociological Review, 29, 642-653. DOI: 10.1093/esr/jcs044 (http://esr.oxfordjournals.org/content/29/3/642.abstract.html?etoc)

Dronkers, J., R. van der Velden, A. Dunne (2012), Why are Migrant Students Better off in Certain Types of Educational Systems or Schools than in Others? European Educational Research Journal, 11, 1, 11-44. (http://journals.sagepub.com/doi/10.2304/eerj.2012.11.1.11)

Traag, T., R. van der Velden (2011), Early school-leaving in the Netherlands: The role of family resources, school composition and background characteristics in early school-leaving in lower secondary education, Irish Educational Studies, 30,1, 45-62. DOI: 10.1080/03323315.2011.535975  (http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03323315.2011.535975)

 

Bestanden

Andere activiteiten

Research fellow bij de Graduate School of Business and Economics (GSBE) van de Universiteit Maastricht en fellow van het Amsterdam Centre for Learning Analytics (ACLA).

Aanvullende rollen en taken

Hoogleraar Onderwijs en Beroepsloopbaan