PIAACClosed
Het programma voor de internationale beoordeling van competenties van volwassenen (PIAAC) is een initiatief van de OESO dat overheden helpt bij het beoordelen, monitoren en analyseren van het niveau en de verdeling van vaardigheden onder de beroepsbevolking, evenals de mate waarin vaardigheden in verschillende contexten worden gebruikt. Om dit te bereiken, richt PIAAC zich op het verzamelen van internationaal vergelijkbare gegevens in OESO-landen over kernvaardigheden en hun belangrijkste determinanten en gevolgen.
Het ROA-team maakt deel uit van een groter projectconsortium dat bestaat uit ETS, Westat, GESIS, cApStAn en IEA.
Gefinancierd door: OECD
Looptijd: januari 2018 – december 2024
In januari 2018 begon de tweede cyclus van PIAAC; de eerste gegevens van PIAAC-cyclus 1 (waaraan ROA ook heeft meegewerkt) werden in 2013 gepubliceerd. ROA is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de achtergrondvragenlijst (BQ) voor PIAAC-cyclus 2. De gegevens uit deze nieuwe cyclus (die deelnemers uit meer dan 30 OESO-landen omvat) werden verzameld in 2022-2023 en gepubliceerd in 2024.
PIAAC-cyclus 2 is een vervolg op cyclus 1 en heeft drie brede doelstellingen. Ten eerste is het doel om een beeld te schetsen van de aanwezigheid van informatieverwerkings-, sociale en emotionele en andere transversale vaardigheden die nodig zijn om effectief te kunnen functioneren op de arbeidsmarkt en in de samenleving in het algemeen. Ten tweede wil PIAAC-cyclus 2 bijdragen tot een beter begrip van hoe deze vaardigheden verband houden met belangrijke economische en sociale uitkomsten, en met individuele, institutionele en sociale factoren die van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling, het behoud en het verlies van dergelijke vaardigheden gedurende de levenscyclus. Ten slotte biedt PIAAC-cyclus 2 een belangrijk instrument voor beleidsmakers die op zoek zijn naar optimale manieren om de ontwikkeling, het behoud en de productieve inzet van deze vaardigheden te verbeteren.
Publications
- Nordheim, O., & Huijts, T. (2025). Social functioning and personal development among individuals with low literacy skills; the role of active labour market policy. Journal of Social Policy, 54(3), 912–938.
- Buisman, M., Bollen, I., Jacobs, B., Huijts, T., Cornelisse, R., van Guilik, N., Elshof, D., & van Griensven, L. (2024). PIAAC 2023 Kernvaardigheden van volwassenen: Resultaten van de Nederlandse survey 2023. Kohnstamm Instituut. ROA External Reports.
- van der Velden, R., Bijlsma, I., Fregin, M.-C., & Levels, M. (2023). Are general skills important for vocationally educated? Acta Sociologica, 67(3), 387-405.
- Levels, M., & van der Velden, R. (2023). Can work protect against age-related decline of cognitive skills? An empirical test of the use-it-or-lose-it hypothesis. In M. Tahlin (Ed.), (pp. 161-176). Edward Elgar Publishing.
- van Vugt, L., Levels, M., & van der Velden, R. (2022). The low skills trap: the failure of education and social policies in preventing low-literate young people from being long-term NEET. Journal of Youth Studies, 27(2), 217–251.
- Pérez Rodríguez, S., van der Velden, R., Huijts, T., & Jacobs, B. (2022). Identifying literacy and numeracy skill mismatch in OECD countries using the job analysis method. ROA. ROA Research Memoranda No. 011.
- Fregin, M. C., Levels, M., & Van der Velden, R. (2020). Labour market institutions and the challenge of allocating the right people to the right jobs: Evidence on the relation between labour market institutions and optimal skill matching from 28 industrial countries. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 50(2), 257-275.
- Pérez Rodriguez, S., Huijts, T., van der Velden, R., & Jacobs, B. (2020). Required literacy and numeracy skill levels for occupations in OECD countries: Application of the Job Analysis Method to PIAAC. ROA. ROA Technical Reports No. 008.
- Bijlsma, I., Brakel, J. V. D., Velden, R. V. D., & Allen, J. (2020). Estimating literacy levels at a detailed regional level: An application using Dutch data. Journal of Official Statistics, 36(2), 251-274.
- Allen, J., & Belfi, B. (2020). Educational expansion in the Netherlands: better chances for all? Oxford Review of Education, 46(1), 44–62.
- Van der Velden, R., & Bijlsma, I. (2019). Effective skill: A new theoretical perspective on the relation between skills, skill use, mismatches, and wages. Oxford Economic Papers, 71(1), 145-165.
- van der Velden, R. K. W., & Bijlsma, I. (2019). Spreiding van laaggeletterdheid: Inzicht in taal- en rekenvaardigheden per beroep, sector en type werkzoekende. Stichting Lezen & Schrijven. ROA External Reports.
- Ferreira, M., de Grip, A., & Van der Velden, R. (2018). Does informal learning at work differ between temporary and permanent workers? Evidence from 20 OECD countries. Labour Economics, 55, 18-40.
- Levels, M., Dronkers, J., & Jencks, C. (2017). Contextual explanations for numeracy and literacy skill disparities between native and foreign-born adults in western countries. PLOS ONE, 12(3), [e0172087].
- Van Der Velden, R., & Bijlsma, I. (2016). College wage premiums and skills: a cross-country analysis. Oxford Review of Economic Policy, 32(4), 497-513.
- Bijlsma, I., van den Brakel, J., van der Velden, R. K. W., & Allen, J. P. (2016). Regionale spreiding van geletterdheid in Nederland. Stichting Lezen & Schrijven. ROA External Reports.
- Humburg, M., & van der Velden, R. (2015). Self-assessments or tests? Comparing cross-national differences in patterns and outcomes of graduates' skills based on international large-scale surveys. Studies in Higher Education, 40(3), 482-504.
- Levels, M., Van der Velden, R., & Allen, J. (2014). Educational mismatches and skills: new empirical tests of old hypotheses. Oxford Economic Papers, 66(4), 959-982.
- Buisman, M., J. Allen, D. Fouarge, W. Houtkoop & R. van der Velden (2013). PIAAC: Kernvaardigheden voor werk en leven. Resultaten van de Nederlandse survey 2012. ’s Hertogenbosch: ECBO.