Technologie/AI
-
Technologie en kunstmatige intelligentie (AI), met name generatieve AI, zorgen voor een transformatie van onderwijs, werk en bedrijfsvoering. Binnen dit thema onderzoeken wij deze veranderingen vanuit drie invalshoeken: hoe AI het onderwijs beïnvloedt, hoe AI de bedrijfsefficiëntie verbetert en hoe het de ervaring, het welzijn en het gebruik van vaardigheden van leraren, leerlingen en werknemers beïnvloedt. Samen met partners uit het onderwijs, bedrijfsleven, de politiek, vakbonden en de wetenschap doen we onderzoek naar hoe AI taken, vaardigheden en prestaties verandert, en ontwikkelen we oplossingen om ervoor te zorgen dat zowel scholen, leraren en leerlingen als bedrijven en werknemers van de vooruitgang profiteren en dat gelijkheid wordt bevorderd.
Een van onze projecten, ai:conomics, onderzoekt bijvoorbeeld hoe generatieve AI de operationele efficiëntie en de werknemerservaring in bedrijfsomgevingen beïnvloedt, in nauwe samenwerking met de industrie, beleidsmakers en werknemersvertegenwoordigers. In de GPAI GenAI Experimental Study onderzoeken we hoe generatieve AI artsen kan ondersteunen en de diagnostische redenering en klinische kwaliteit in alle regio's van de wereld kan verbeteren. Samen laten deze projecten zien hoe AI zowel economische als sociale voordelen kan opleveren.
-
Gerelateerd project
ai:conomics
De implementatie van intelligente technologieën in bedrijven verandert onze werkomgeving. Kunstmatige intelligentie (AI) verandert onder andere onze taken, werkresultaten en onze samenwerking. Deze veranderingen vinden nu al plaats. Het…
meer lezenJuveniles, Jeugd en Digitalisering (JEDi)
Dit onderzoeksproject bestudeert de impact van het gebruik van digitale media op ontwikkeling en gelijke kansen vanuit een longitudinaal perspectief, op cognitief, sociaal en identiteitsniveau. De kinderen en jongeren van vandaag worden…
meer lezenThe Big Unknown: Een reis naar het transformerende effect van generatieve AI op beroepen, te beginnen met artsen
Dit innovatieve onderzoeksproject onderzoekt de integratie van generatieve AI in de medische praktijk, met als focus het nut ervan bij het verbeteren van de diagnostische mogelijkheden van huisartsen in Nederland, Kenia en Indonesië. Door…
meer lezenKansrijke determinatie met hulp van een dashboard
Er wordt al geruime tijd debat gevoerd over het moment van differentiatie in het Nederlandse onderwijsstelsel, zowel landelijk als op scholen. Het selectiemoment vindt traditioneel plaats aan het einde van de basisschool, in groep 8, op basis…
meer lezen