Refining pandemic strategies for schools: Multiscale modeling of their societal & public health impact [RE-PASS]

Scholen zijn hotspots voor de overdracht van nieuw opkomende respiratoire pathogenen en behoren tot de belangrijkste doelwitten voor pandemische maatregelen. De beslissing over schoolinterventies, zoals sluitingen, is omstreden vanwege de bedreiging voor het leren van kinderen en het onduidelijke effect op de overdracht. Het REPASS-project heeft tot doel een nieuwe interdisciplinaire modelleringsaanpak te ontwikkelen om schoolinterventies voor pandemiebestrijding te verbeteren door middel van een gezamenlijke evaluatie van hun epidemiologische impact (voorkomen van besmettingen bij kinderen en de bredere gemeenschap) en hun maatschappelijke impact op de leerresultaten van kinderen. We zullen een wiskundig model bouwen om de overdracht op meerdere schaalniveaus (klaslokaal, school en school-huishoudennetwerk) en scenario’s met respiratoire pathogenen te simuleren. In samenwerking met belanghebbenden zullen we een portfolio van schoolinterventies samenstellen, deze in simulaties testen en oefeningen ontwerpen die beleidsmakers kunnen gebruiken om weloverwogen beslissingen te nemen en zich voor te bereiden op toekomstige pandemieën.

Gefinancierd door: ZonMW

Looptijd: 1 september 2024 – 30 juni 2026