P. Bles
Per Bles is een postdoctoraal onderzoeker op het project Early Predictors of School Success (EPoSS), bij het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA). In dit onderzoek wordt bestudeerd hoe de levenstijl, de gezondheid en het gedrag van leerling op de basisschool en middeldbare school hun onderwijsresultaten beinvloedt.
Daarvoor was hij een postdoctoraal onderzoeker bij het Amsterdam Center for Learning Analytics (ACLA), aan de Vrije Universiteit. Hier deed hij onderzoek naar manieren om het lerarentekort te verkleinen. Hij maakte tevens onderdeel uit van Education Lab Netherlands.
Hij promoveerde op het door NRO gefinancierde project Flexibiliteit van het Onderwijsstelsel aan het ROA. Daarvoor was het onderzoeker aan hetzelfde insitituut en droeg onder andere bij aan het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO), het onderzoeksproject over Excellentie in het Hoger Onderwijs en ROA's schoolverlatersonderzoeken.
Hij studeerde Sociologie aan de Radboud Universiteit en volgende de Radboud Honours Academy tijdens zijn bachelor en masterstudie. Nadat hij zijn master Social and Cultural Science voltooide, startte hij als docent onderzoeksvaardigheden aan de HAN University of Applied Sciences.
Key publications
-
Bles, P. H. (2024). Flexibility in the Dutch education system: how institutional characteristics modify students’ educational careers. [Doctoral Thesis, Maastricht University]. Maastricht University. https://doi.org/10.26481/dis.20240905pbMeer informatie over deze publicatie
-
Bles, P., van der Velden, R., & Ariës, R. J. (2020). Is there an opportunity-performance trade-off in secondary education? Maastricht University, Graduate School of Business and Economics. GSBE Research Memoranda No. 022 https://doi.org/10.26481/umagsb.2020022Meer informatie over deze publicatie
-
van der Zwan, R., Bles, P., & Lubbers, M. (2017). Perceived migrant threat among migrants in Europe. European Sociological Review, 33(4), 518-533. https://doi.org/10.1093/esr/jcx056Meer informatie over deze publicatie
-
Bles, P. (2024). Creating flexibility indicators for the Dutch education system. ROA. ROA Technical Reports No. 002 https://doi.org/10.26481/umarot.2024002Meer informatie over deze publicatie
-
Bles, P., & de Wolf, I. (2024). Bruggen tussen school en thuis: onderzoek naar de ervaren en verwachte effecten van brugfunctionarissen op basisscholen. Education Lab. ROA External ReportsMeer informatie over deze publicatie