Gezondheid, vaardigheden en ongelijkheid

  • Met dit programma onderzoeken we hoe westerse landen de jongeren en werknemers van vandaag het beste kunnen voorbereiden op de arbeidsmarkt en samenleving van morgen. We bestuderen hoe het complexe samenspel van sociale achtergrond, cognitieve en niet-cognitieve vaardigheden, capaciteiten, cultuur en gezondheid de waargenomen ongelijkheden in het onderwijs en op de arbeidsmarkt verklaart. We onderzoeken hoe huidige maatschappelijke en economische trends en technologische innovaties de arbeidsmarkten van de toekomst helpen vormgeven, wat de implicaties van deze trends zijn voor sociale ongelijkheden en hoe individuen, bedrijven en overheden hier het beste op kunnen reageren. We richten ons vooral op enkele van de meest kwetsbare groepen in Westerse samenlevingen: gemarginaliseerde adolescenten, NEET’s, kinderen uit sociaal achtergestelde gezinnen en buurten, laaggeschoolde werknemers, oudere werknemers, ongezonde kinderen, tieners, immigranten.

     

    Belangrijke vragen zijn:
    • Welke vaardigheden en capaciteiten zijn essentieel voor succesvolle participatie in de samenleving en op de arbeidsmarkt?
    • In welke mate beïnvloeden de huidige technologische revoluties sociale ongelijkheden in succesvolle participatie in de samenleving en op de arbeidsmarkt, hoe en waarom?
    • Hoe, op welk moment en onder welke omstandigheden worden de relevante vaardigheden het best aangeleerd?
    • Welke omstandigheden, capaciteiten en levensstijlkeuzes beïnvloeden ons vermogen om te leren, te groeien en te bloeien?

     

    Onderzoeksthema’s
    • Automatisering van werk en toekomstige ongelijkheid.
    • Verwerving van cognitieve en niet-cognitieve vaardigheden.
    • Gezondheid, levensstijl en sociale ongelijkheid.
    • Kwetsbare groepen.