T. Stolp
Tom Stolp is senior onderzoeker bij het Research Centrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht. Hij behaalde zijn onderzoeksmaster in Economisch en Financieel Onderzoek aan de School of Business van de Universiteit Maastricht. Aan dezelfde universiteit promoveerde hij in 2018 in de economie. Sindsdien heeft Tom zowel wetenschappelijk als toegepast onderzoek gedaan voor publieke en private partijen. Zijn belangrijkste onderzoeksinteresses richten zich op de causale effecten van onderwijsbeleid – met de nadruk op de arbeidsmarkt voor leraren – en personeelseconomie. Momenteel werkt Tom voornamelijk bij het Teacher Lab van Ontwikkelkracht, waar zijn projecten draaien om het lerarentekort. In deze hoedanigheid heeft hij een bijvoorbeeld wetenschappelijk literatuuroverzicht gepubliceerd met maatregelen om de werkgelegenheid voor leraren te vergroten en heeft hij de causale effecten van een differentiële loonsverhoging voor leraren in Amsterdam geanalyseerd.
Vertaald met DeepL.com (gratis versie)
Key publications
-
Fleck, L., Somers, M., Stolp, T., Groot, W., van Merode, F., & de Vries, R. (2025). The Effectiveness of Interventions to Increase Employment in Education and Healthcare: A Systematic Literature Review. De Economist, 173(1), 1-45. https://doi.org/10.1007/s10645-024-09440-8Meer informatie over deze publicatie
-
Somers, M., Stolp, T., Burato, F., Groot, W., van Merode, F., & Vooren, M. (2024). Increasing the working hours of nurses and teachers: Evidence from a discrete choice experiment. Maastricht University, Graduate School of Business and Economics. GSBE Research Memoranda No. 014 https://doi.org/10.26481/umagsb.2024014Meer informatie over deze publicatie
-
Dohmen, T., Rohde, I. M. T., & Stolp, T. (2023). Tournament incentives affect perceived stress and hormonal stress responses. Experimental Economics, 26(4), 955-985. https://doi.org/10.1007/s10683-023-09801-1Meer informatie over deze publicatie
-
Dohmen, T., Non, A., & Stolp, T. (2021). Reference points and the tradeoff between risk and incentives. Journal of Economic Behavior & Organization, 192, 813-831. https://doi.org/10.1016/j.jebo.2021.11.008Meer informatie over deze publicatie
-
Coenen, J., Golsteyn, B. H. H., Stolp, T., & Tempelaar, D. (2021). Personality traits and academic performance: Correcting self-assessed traits with vignettes. PLOS ONE, 16(3), Article 0248629. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0248629Meer informatie over deze publicatie
-
Cornelisz, I., Van Klaveren, C., Stolp, T., & de Wolf, I. (2024). Interventies om het lerarentekort bij achterstandsscholen te verkleinen. ROA. ROA Fact Sheets No. 003 https://doi.org/10.26481/umarof.2024003Meer informatie over deze publicatie
-
Ruijs, N., Bles, P., Bransen, D., Camphuijsen, M., Cörvers, F., de Vries, P., Ehren, M., Griep, M., van Klaveren, C., Rongen, T., Stolp, T., & de Wolf, I. (2024). Kansrijke interventies om leraren aan te trekken en te behouden. Education Lab. ROA External Reports https://education-lab.nl/wp-content/uploads/2024/12/Literatuurstudie-Kansrijke-interventies-om-leraren-aan-te-trekken-en-te-behouden_september-2024-1.pdfMeer informatie over deze publicatie
-
Stolp, T., Somers, M., Fleck, L., Groot, W., & van Merode, F. (2023). De effectiviteit van financiële prikkels om lerarentekorten aan te pakken. Een systematisch literatuuroverzicht. Over.Werk, 33(1), 37-46. https://www.steunpuntwerk.be/publicaties/de-effectiviteit-van-financi%C3%ABle-prikkels-om-lerarentekorten-aan-te-pakken-een-systematisch-literatuuroverzichtMeer informatie over deze publicatie
-
Camphuijsen, M. K., & Stolp, T. (2023). Private provision of teaching services: Exploring trends and developments in temporary teachers in the Netherlands. Revista Espanola de Educacion Comparada, (42), 44-62. https://doi.org/10.5944/reec.42.2023.34447Meer informatie over deze publicatie
-
Stolp, T. H. (2018). Sorting in the Labor Market: The Role of Risk Preference and Stress. [Doctoral Thesis, Maastricht University]. ROA.Meer informatie over deze publicatie
Publicaties
- Dohmen, T., Non, A., & Stolp, T. (2021). Reference points and the tradeoff between risk and incentives. Journal of Economic Behavior & Organization, 192, 813-831. https://doi.org/10.1016/j.jebo.2021.11.008
- Coenen, J., Golsteyn, B. H. H., Stolp, T., & Tempelaar, D. (2021). Personality traits and academic performance: Correcting self-assessed traits with vignettes. PLOS ONE, 16(3), [0248629]. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0248629
- Breuer, T., van Wetten, S., Stolp, T., de Wolf, I., Naaijkens, E., & Bootsma, M. (2021). Extra lessen: Extra lessen om leerachterstanden aan te pakken. Education Lab. ROA External Reports https://education-lab.nl/wp-content/uploads/2021/04/Extra-lessen-2.pdf
- Stolp, T., & Naaijkens, E. (2021). Praktijkkaart Coaching: Professionalisering van de leraar. Education Lab. ROA External Reports https://education-lab.nl/wp-content/uploads/2021/04/Praktijkkaart-Coaching-EducationLab.pdf
- van Wetten, S., Breuer, T., Stolp, T., Naaijkens, E., & Bootsma, M. (2021). Praktijkkaart Kiezen voor een aanpak. Education Lab. ROA External Reports https://education-lab.nl/wp-content/uploads/2021/04/Praktijkkaart-Kiezen-van-een-passende-aanpak-EducationLab.pdf
- Korthals, R., Stolp, T., van Wetten, S., Breuer, T., Naaijkens, E., & Bootsma, M. (2021). Praktijkkaart Monitoren en Evalueren. Education Lab. ROA External Reports https://education-lab.nl/wp-content/uploads/2021/04/Praktijkkaart-Monitoren-en-evalueren-EducationLab.pdf
- Korthals, R., Stolp, T., Breuer, T., & Naaijkens, E. (2021). Praktijkkaart Probleemverkenning en doelstelling. Education Lab. ROA External Reports https://education-lab.nl/wp-content/uploads/2021/04/Praktijkkaart-Probleemverkenning-en-doelstelling-EducationLab-1.pdf
- de Wolf, I., Stolp, T., Dussel, D., & Naaijkens, E. (2021). Praktijkkaart Professionalisering. Education Lab. ROA External Reports https://education-lab.nl/wp-content/uploads/2021/04/Praktijkkaart-Professionalisering-EducationLab.pdf
- Dohmen, T., Rotterdam, A., & Stolp, T. (2021). Reference points and the tradeoff between risk and incentives. IZA. IZA Discussion Paper Series No. 14835 https://docs.iza.org/dp14835.pdf