LerarenLabIn Progress

Hoe maak je het lerarenberoep nog aantrekkelijker? En hoe zorg je ervoor dat er meer en betere leraren komen en blijven? Deze vragen staan centraal in ons LerarenLab. We werken er met leraren, schoolleiders en onderzoekers aan kansrijke aanpakken om het lerarentekort tegen te gaan. We ontwerpen en evalueren verschillende aanpakken, zoals met mentoren voor het behouden van starters, het ontlasten van leraren door brugfunctionarissen en kansrijke aanpakken voor een flexibele dag- en weekindeling voor leraren. Ook kijken we hoe we uitval tijdens de lerarenopleidingen en tijdens de loopbaan kunnen voorkomen. Uniek aan het LerarenLab is dat we de inzichten uit de onderwijspraktijk en uit wetenschappelijk onderzoek combineren. Cocreatie staat hierbij centraal. Samen komen we tot duurzame aanpakken om het lerarentekort tegen te gaan.

Gefinancierd door: Nationaal Groeifondsprogramma Ontwikkelkracht / Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

Looptijd: 1 januari 2023 tot 1 januari 2028

Externe projectleden: Peter Spoelstra (MILE), Bart Golsteyn (MILE), Chris van Klaveren (VU), Marlot Griep (VU), Pam de Vries (VU), Marjolein Camphuijsen (VU), Melanie Ehren (VU)

Projectwebsite: education-lab.nl/themes/lerarenlab/