The Future of Work in Germany (FoWiG)

Dit onderzoeksproject beoordeelt empirisch de gevolgen van de implementatie van kunstmatige intelligentie voor de werkgelegenheid, productiviteit, kwaliteit van het werkende leven en vaardigheidsvereisten van banen. We bestuderen hoe AI het werk van menselijke experts in verschillende rollen en functies in grote Duitse bedrijven transformeert.

Het onderzoek is gebaseerd op empirisch bewijs dat is verzameld met behulp van een combinatie van kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden, waaronder interviews met experts voor geselecteerde beroepen en werkgebieden, enquêtes onder werkgevers, veldproeven die het causale effect van de implementatie van AI op de resultaten modelleren, en kwantitatieve analyses van administratieve gegevens. Het doel is om een representatieve enquête onder IBM-werknemers uit te voeren.

Bij Siemens hebben we de implementatie onderzocht van een op IBM Watson gebaseerde AI die dienst doet als chatbot (genaamd Carl) om vragen over human resources te beantwoorden. We hebben kwantitatieve analyses van administratieve gegevens uitgevoerd, evenals kwalitatieve analyses van diepte-interviews. In onze kwantitatieve analyses hebben we geen substitutie-effecten gevonden, maar kwalitatieve analyses van interviews met werknemers in leidinggevende functies suggereren dat dergelijke effecten later in het proces nog steeds kunnen optreden.

Bij Deutsche Telekom Service GmbH hebben we de effecten onderzocht van de implementatie van een slimme technologie (PIA) die medewerkers van een klantenserviceafdeling helpt bij het beantwoorden van complexe vragen van klanten. We hebben een gerandomiseerd controleveldonderzoek uitgevoerd waarmee we de causale effecten van PIA kunnen vaststellen. Het gebruik van PIA heeft twee hoofddoelstellingen: het verbeteren van de kwaliteit van de orderverwerking en de dienstverlening, en het verhogen van de tevredenheid van medewerkers. Voorlopige analyses van het RCT suggereren dat PIA geen positieve effecten heeft op de tevredenheid van werknemers, noch op de kwaliteit van de orderverwerking.

Het FoWiG-onderzoeksproject is ontwikkeld in samenwerking met IBM, ver.di en Input Consulting, met steun van het Duitse ministerie van Arbeid en Sociale Zaken. Naast het uitvoeren van het onderzoek hebben onze wetenschappers actief deelgenomen aan dialoogsessies met vertegenwoordigers van de Duitse federale overheid, het AI-observatorium, grote bedrijven en vakbonden, om mee te werken aan het opstellen van beleid dat gericht is op het maximaliseren van het rendement van kunstmatige intelligentie en het minimaliseren van mogelijke negatieve gevolgen voor werknemers.