Flexibiliteit van onderwijssystemen en sociale ongelijkheid in onderwijsresultatenClosed

Verschillende aspecten van de flexibiliteit van onderwijssystemen, zoals externe flexibiliteit (aanpassing aan het einde van een fase: stapelen van diploma’s) of interne flexibiliteit (aanpassing binnen een fase: omgaan met verkeerde toewijzing door mobiliteit tussen trajecten, behoud van cijfers, versnelling of individuele ondersteuningsprogramma’s), zijn afzonderlijk bestudeerd. Ze zijn echter nog niet systematisch geïntegreerd in een totaalbeeld van flexibiliteit als systeemkenmerk. Bovendien is nog niet onderzocht in hoeverre flexibiliteit sociale ongelijkheid in onderwijsresultaten (vaardigheden, einddiploma’s, arbeidsmarktvooruitzichten en maatschappelijke resultaten) kan verminderen (of zelfs vergroten). Dit project wil deze leemte opvullen door de relatie tussen beleidshervormingen, verschillende soorten flexibiliteit en resultaten te analyseren, zowel vanuit Nederlands als internationaal perspectief.

De belangrijkste doelstellingen van dit project zijn: het ontwikkelen van indicatoren voor de externe en interne flexibiliteit van het Nederlandse onderwijssysteem en het empirisch toetsen van deze indicatoren; het ontwikkelen van een nationale database waarin relevante beleidshervormingen worden gedocumenteerd; en het analyseren van onderwijsflexibiliteit in een internationaal perspectief in de loop van de tijd, waarbij gebruik wordt gemaakt van bestaande gegevensbronnen (bijv. PISA, OESO-database).

Gefinancierd door: Netherlands Initiative for Education Research (NRO)

Looptijd: 2017 - October 2023

Externe projectleden: R. Korthals, K. van Oosterhout, D. Webbink

Algemene samenvatting

R. van der Velden, P. Bles, M. Somers, D. Webbink (2023), Flexibiliteit Nederlands voortgezet onderwijs onder druk.

Publicaties

Factsheets

Databases