Flexibiliteit van onderwijssystemen en sociale ongelijkheid in onderwijsresultatenClosed
Verschillende aspecten van de flexibiliteit van onderwijssystemen, zoals externe flexibiliteit (aanpassing aan het einde van een fase: stapelen van diploma’s) of interne flexibiliteit (aanpassing binnen een fase: omgaan met verkeerde toewijzing door mobiliteit tussen trajecten, behoud van cijfers, versnelling of individuele ondersteuningsprogramma’s), zijn afzonderlijk bestudeerd. Ze zijn echter nog niet systematisch geïntegreerd in een totaalbeeld van flexibiliteit als systeemkenmerk. Bovendien is nog niet onderzocht in hoeverre flexibiliteit sociale ongelijkheid in onderwijsresultaten (vaardigheden, einddiploma’s, arbeidsmarktvooruitzichten en maatschappelijke resultaten) kan verminderen (of zelfs vergroten). Dit project wil deze leemte opvullen door de relatie tussen beleidshervormingen, verschillende soorten flexibiliteit en resultaten te analyseren, zowel vanuit Nederlands als internationaal perspectief.
De belangrijkste doelstellingen van dit project zijn: het ontwikkelen van indicatoren voor de externe en interne flexibiliteit van het Nederlandse onderwijssysteem en het empirisch toetsen van deze indicatoren; het ontwikkelen van een nationale database waarin relevante beleidshervormingen worden gedocumenteerd; en het analyseren van onderwijsflexibiliteit in een internationaal perspectief in de loop van de tijd, waarbij gebruik wordt gemaakt van bestaande gegevensbronnen (bijv. PISA, OESO-database).
Gefinancierd door: Netherlands Initiative for Education Research (NRO)
Looptijd: 2017 - October 2023
Externe projectleden: R. Korthals, K. van Oosterhout, D. Webbink
Algemene samenvatting
R. van der Velden, P. Bles, M. Somers, D. Webbink (2023), Flexibiliteit Nederlands voortgezet onderwijs onder druk.
Publicaties
- D. Becker, K. Wessling, (2020), The impact of classroom, school, neighborhood, and institutional factors on teachers’ expectations, ROA Research Memorandum; ROA-RM 2020/04
- P. Bles, R. van der Velden, R. Ariës (2020), Is there an opportunity-performance trade-off in secondary education? ROA-RM-2020/9, Maastricht.
- Wessling, K., R. van der Velden (2021), Flexibility in educational systems: Concept, indicators, and directions for future, ROA-RM-2021/2, Maastricht.
- Jacobs, M., R. van der Velden, L. van Vugt (2021). Does lowering the bar help? Results from a natural experiment in high-stakes testing in Dutch primary education. ROA-RM-2021/4, Maastricht.
- Jacobs, M., R. van der Velden, L. van Vugt (2023), High-Stakes Testing and Educational Careers: Exploiting the Differences in Cut-Offs between Test Recommendations in the Netherlands, Journal of Research on Educational Effectiveness.
Factsheets
- P. Bles, R. van der Velden en R. Ariës (2019), Zo match je kansen met opbrengsten, Didactief, maart 2019, 26-27
- P. Bles, R. van der Velden (2020), Bij welke havo- en vwo-scholen gaan kansen geven en een goed rendement samen? NCO factsheet
- C. Haelermans, M. Jacobs, R. van der Velden, L. van Vugt (2020), Wat zijn de mogelijke lange-termijn effecten van het wegvallen van de Eindtoets dit jaar? NCO factsheet.
Databases
- van Oosterhout, K., Somers, M., Abbink, H., Smeets, C., & Wessling, K. (2024). Database Beleidshervormingen in het Nederlandse Primair en Secundair Onderwijs (2010-2021). ROA Technical Reports Vol. 2024 No. 001
- Database Beleidshervormingen in het Nederlandse Primair en Secundair Onderwijs (2010-2021): download Excel file
- Bles, P. (2024). Creating flexibility indicators for the Dutch education system. ROA Technical Reports Vol. 2024 No. 002
- Janietz, C., & Somers, M. (2024). Database international school system characteristics and flexibility indicators. ROA Technical Reports Vol. 2024 No. 003
- International Flexibility indicators: download Excel file.