Funderend onderwijs

  • Een groot deel van het onderwijsonderzoek van het ROA gaat over het primair en/of het voorgezet onderwijs. Binnen dit thema onderzoeken we bij het ROA bijvoorbeeld prestaties van leerlingen, de organisatie van de onderwijssector, opleiding en verdere ontwikkeling van leraren, en effecten van onderwijsvernieuwingen- en veranderingen. Deze analyses bieden belangrijke inzichten voor zowel de praktijk, beleidsmakers als de wetenschap. Voorbeelden hiervan zijn onderzoeken naar gevolgen van COVID-19 voor het onderwijs, projecten gericht op het lerarentekort, onderzoek naar vroege voorspellers van schoolsucces, en onderzoek naar AI in het onderwijs. 

    Er is veel expertise aanwezig binnen het ROA over deze sectoren, vanuit verschillende disciplines. Onze teams van onderzoekers hebben gecombineerde expertises vanuit een sociologische, onderwijskundige, psychologische of economische achtergrond, waardoor vraagstukken multidisciplinair benaderd kunnen worden.  

    Zowel binnen Education Lab als binnen het onderzoeksprogramma Onderwijs, Vaardigheden en Onderwijstransities, maar óók binnen het onderzoeksprogramma Gezondheid, Vaardigheden en Ongelijkheid vinden diverse projecten plaats in en over het funderend onderwijs. Grote, langlopende projecten zijn bijvoorbeeld het Onderwijs Netwerk Amsterdam (ONA) en het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO).