Education Lab Netherlands

  • Education Lab NL is een onderzoeksnetwerk dat wil bijdragen aan duurzame verbetering en innovatie in het onderwijs door ‘evidence informed’ onderwijs en beleid te faciliteren. Dat doen we door Research Practice Partnerships (RPP’s) te organiseren in thematische co-creatielaboratoria. Dit zijn langdurige samenwerkingsverbanden tussen onderzoekers en praktijkmensen, gericht op veelbelovende interventies. De onderwijslaboratoria worden gekenmerkt door co-creatie en de 5D-methode. In ons academisch onderzoek maken we gebruik van state-of-the-art methoden, zoals gerandomiseerde effectevaluaties, big data-analyses en beleidssimulaties. We investeren ook in verspreiding om de impact op het onderwijs te vergroten, door middel van actieve kennisdeling, lezingen, masterclasses en instrumenten voor praktijkbeoefenaars. Het Education Lab NL-netwerk bestaat uit onderzoekers van ROA (Universiteit Maastricht) en ACLA (Vrije Universiteit Amsterdam).

    Onderzoeksthema’s

    Education Lab NL heeft vier co-creatielaboratoria:

    1. Leraren Lab

    Wat zijn de oorzaken van het lerarentekort? Welke maatregelen zijn veelbelovend om leraren aan te trekken en te behouden voor scholen in Nederland? En hoe kunnen we het aantal uitvallers in de lerarenopleiding en onder beginnende leraren terugdringen? 

    Het Teacher Lab maakt deel uit van het programma ‘Ontwikkelkracht’ en de projecten worden gefinancierd door het Nationaal Groeifonds (NGF).

    2. Taal Lab

    Hoe kunnen we ervoor zorgen dat alle kinderen in Nederland sterke taalvaardigheden ontwikkelen – de basis voor leren, participatie en gelijke kansen? Deze vraag staat centraal in ons Taallab. Samen met leraren, schoolleiders en onderzoekers ontwikkelen en testen we veelbelovende aanpakken om het taalonderwijs op scholen te versterken. Ons werk omvat initiatieven zoals thematisch lezen, woordenschatontwikkeling en taalrijk onderwijs in alle vakken. We onderzoeken ook hoe scholen gegevens en wetenschappelijk bewijs kunnen gebruiken om taalachterstanden vroegtijdig te signaleren en aan te pakken. Wat het Taallab uniek maakt, is de nauwe samenwerking tussen onderzoekers en praktijkmensen: co-creatie staat centraal in onze aanpak, waarbij inzichten uit onderzoek en praktijk elkaar versterken om een blijvende impact te hebben op de taalontwikkeling van leerlingen.

    3. Onderwijs Kennisnetwerk Amsterdam (ONA)

    ONA is een lokale kennisinfrastructuur die scholen helpt bij het vinden, gebruiken en creëren van evidentie uit het onderzoek om het onderwijskeerproces te verbeteren. Het netwerk verbindt scholen, schoolbesturen, onderzoekers en de gemeente Amsterdam om evidence-based beleid en praktijk in de hele stad te versterken. Tot de activiteiten behoren een stadsbreed netwerk voor professionele ontwikkeling middels peer to peer learning, met masterclasses, trainingen en leertrajecten met meerdere sessies. Vier onderzoeksscholen – Alan Turingschool, De Driemaster, Pro Rege en Wereldwijs – fungeren als voorbeeld scholen voor evidence-informed werken en delen hun kennis over empirisch onderbouwde verbeteringen in de dagelijkse schoolpraktijk.

    4. Beleidslab (Academische Werkplek in het Onderwijs)

    Wat beïnvloedt de prestaties van leerlingen? Wat zijn de verschillen tussen verschillende groepen leerlingen (SES, migratieachtergrond)? En hoe kunnen we ons onderwijssysteem in Nederland verbeteren? 

    De Academische Werkplek in het Onderwijs is een langdurige samenwerking met de Onderwijsinspectie. De projecten in dit lab worden gefinancierd door de Onderwijsinspectie en de NRO.