B. Belfi
Barbara Belfi (1981) is psycholoog en onderwijskundige. Haar onderzoek richt zich op de vraag hoe het onderwijs zich kan aanpassen aan de grote maatschappelijke en technologische veranderingen van deze tijd. Migratie, globalisering en toenemende sociale en economische ongelijkheid maken dat leerlingpopulaties diverser zijn dan ooit. Studenten verschillen steeds meer in achtergrond, leerbehoeften en prestatieniveau, terwijl digitalisering en technologische vooruitgang ingrijpend veranderen wat en hoe jonge mensen moeten leren om zich te kunnen ontwikkelen in de samenleving en arbeidsmarkt van vandaag en morgen.
Barbara onderzoekt hoe onderwijssystemen op deze ontwikkelingen kunnen inspelen door curricula, onderwijspraktijken en schoolstructuren te herzien, zodat ze zowel aansluiten bij de diversiteit van leerlingen als relevant blijven in een veranderende wereld. Haar werk richt zich op de vraag hoe scholen effectief kunnen omgaan met toenemende diversiteit en tegelijkertijd kunnen anticiperen op veranderende vaardigheidsvereisten, door 21e-eeuwse vaardigheden zoals creativiteit, aanpassingsvermogen en samenwerking te stimuleren.
Zij coördineert de HBO-Monitor, een grootschalig onderzoek onder afgestudeerden van Nederlandse hogescholen, waarmee wordt gevolgd in hoeverre het hoger beroepsonderwijs studenten voorbereidt op de vaardigheden die nodig zijn voor succes op de arbeidsmarkt van nu en de toekomst. Daarnaast is zij betrokken bij het Horizon Europe-project Skills2Capabilities, waarin wordt onderzocht hoe het middelbaar en hoger beroepsonderwijs kan inspelen op veranderende vaardigheidsbehoeften – door te identificeren welke vaardigheden belangrijker worden en hoe scholen deze het best kunnen integreren in hun curricula. In het NWA-project Juveniles, Equality and Digitalization (JEDi) onderzoekt zij hoe digitalisering het leren, zelfbeeld en zelfvertrouwen van jongeren beïnvloedt – en hoe scholen en ouders hen kunnen helpen de vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn om verantwoord met het digitale leven om te gaan.
Haar onderzoek naar de toenemende diversiteit onder leerlingen richt zich op de vraag hoe scholen studenten met verschillende leerbehoeften kunnen ondersteunen. Haar boek Samen tot aan de meet biedt praktische handvatten voor leraren en wordt breed gebruikt in Nederlandse en Belgische scholen. In het Erasmus+-project Alternatives for Retention (AlteR) en binnen het EARLI Centre for Excellence in Research (E-CER) werkt zij met Europese partners aan de vraag hoe scholen hun onderwijs kunnen aanpassen aan deze groeiende diversiteit.
Haar werk is gepubliceerd in toonaangevende wetenschappelijke tijdschriften, waaronder Educational Research Review, British Educational Research Journal en Teaching and Teacher Education, en kreeg aandacht in Nederlandse en Belgische media.
Een volledig en actueel overzicht van haar publicaties is te vinden op haar Google Scholar-profiel.
Key publications
-
Meissner, F., Pepels, J., Pipa, J., Goos, M., Belfi, B., Gaitas, S., Peixoto, F., & Klapproth, F. (2025). Grade retention during compulsory school education in Europe: regulations and practices. Maastricht University Press. https://doi.org/10.26481/mup.rep.alter.2501.enMeer informatie over deze publicatie
-
Pipa, J., Pepels, J., Gaitas, S., Goos, M., Peixoto, F., Belfi, B., Meissner, F., & Klapproth, F. (2025). Summary of predictors and effects of grade retention. Maastricht University Press. https://doi.org/10.26481/mup.rep.alter.2502.enMeer informatie over deze publicatie
-
Belfi, B., & Borghans, L. (2025). The importance of socio-emotional skills for multiple life outcomes and the role of education. In M. H. J. Wolbers , & D. Verhaest (Eds.), Handbook of Education and Work (pp. 75-104). Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781035309917.00010Meer informatie over deze publicatie
-
Mol , M. J., Belfi, B., & Bakk, Z. (2024). Unravelling the skills of data scientists: A text mining analysis of Dutch university master programs in data science and artificial intelligence. PLOS ONE, 19(2), Article e0299327. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0299327Meer informatie over deze publicatie
-
Zhu, Z., Fouarge, D., Belfi, B., & Somers, M. (2024). Skill Matters: Curriculum updates and Labor Market Outcomes. Skills2Capabilities. ROA External Reports https://www.skills2capabilities.eu/files/results/papers/Working_Paper_S2C_2024_mbo_paper_Task6.2.pdfMeer informatie over deze publicatie
-
van Helvoirt, D., Jenniskens, T., Cuppen, J., Muja, A., Wolbers, M., Swart , N., Bakens, J., Belfi, B., Hendrikse, A., Brukx, D., van Mensvoort, C., Stuij, E., de Kroon, S., & Cobben, L. (2024). Ervaren toerusting van leerlingen, studenten en gediplomeerden op het gebied van leesvaardigheid en sociale en maatschappelijke vaardigheden. ResearchNed. ROA External Reports https://www.researchned.nl/wp-content/uploads/2024/04/Ervaren-toerusting-van-leerlingen-studenten-en-gediplomeerden.pdfMeer informatie over deze publicatie
-
van Broekhoven, K., Belfi, B., & Borghans, L. (2022). Instructing children to construct ideas into products alters children's creative idea selection in a randomized field experiment. PLOS ONE, 17(8), Article e0271621. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0271621Meer informatie over deze publicatie
-
van Broekhoven, K., Belfi, B., Borghans, L., & Seegers, P. (2022). Creative idea forecasting: The effect of task exposure on idea evaluation. Psychology of Aesthetics Creativity and the Arts, 16(3), 519-528. https://doi.org/10.1037/aca0000426Meer informatie over deze publicatie
-
Belfi, B., Allen, J., Jacobs, B., Levels, M., & van Oosterhout, K. (2022). Early career trajectories of first- and second-generation migrant graduates of professional university. Journal of Ethnic and Migration Studies, 48(10), 2415-2435. https://doi.org/10.1080/1369183X.2021.1935666Meer informatie over deze publicatie
-
Allen, J., Belfi, B., & Borghans, L. (2020). Is There a Rise in the Importance of Socioemotional Skills in the Labor Market? Evidence From a Trend Study Among College Graduates. Frontiers in Psychology, 11, Article 1710. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01710Meer informatie over deze publicatie
Bestanden
- fullcv_belfi.pdf (631.98 kB)