EARLI Centre for Excellence in Research (E-CER): Alternatives for Grade RetentionIn Progress

Binnen elke klas in het basis- en voortgezet onderwijs zijn er doorgaans aanzienlijke verschillen tussen leerlingen wat betreft academische prestaties, leertempo, interesses, motivatie en sociaaleconomische achtergrond. Deze heterogeniteit vormt een uitdaging voor leerkrachten en beleidsmakers in hun streven om onderwijskwaliteit te behouden en roept de vraag op hoe effectief met deze diversiteit kan worden omgegaan.

In veel Europese landen worden leerlingen die moeite hebben om hun klasgenoten bij te houden, verzocht om het schooljaar over te doen in plaats van door te stromen naar de volgende klas (Eurydice, 2020). Hoewel zittenblijven in heel Europa nog steeds een gangbare praktijk is, blijkt keer op keer  uit onderzoek dat dit weinig bijdraagt aan de academische of sociale ontwikkeling van leerlingen. Bovendien wordt het doubleren onevenredig vaak toegepast bij leerlingen met een lage sociaaleconomische status, etnische minderheden en leerlingen met een beperking, zelfs wanneer hun prestatieniveaus vergelijkbaar zijn. Hierdoor is het een oneerlijke én ineffectieve maatregel.

Het E-CER-project ‘Alternatieven voor zittenblijven’ brengt onderzoekers uit Portugal, Nederland, Duitsland en België samen om kennisuitwisseling en samenwerking op dit thema te versterken. Het project heeft als doel:

  • Onderzoek te doen naar opvattingen, praktijken, voorspellers, effecten en effectieve alternatieven voor zittenblijven in verschillende Europese contexten.
  • Instrumenten te verspreiden, te evalueren en waar nodig aan te passen (bijvoorbeeld ontwikkeld binnen het Erasmus+-project Alternatives for Retention) die scholen en leerkrachten ondersteunen bij het implementeren van eerlijke en effectieve alternatieven.
  • Het ontwikkelen van gezamenlijke internationale onderzoeksvoorstellen (bijv. WEAVE, Horizon Europe, Erasmus+) om de empirische basis te versterken en inclusief onderwijsbeleid te stimuleren.

Met deze activiteiten wil E-CER bijdragen aan een eerlijker, effectiever en op bewijs gebaseerd beleid voor het omgaan met diversiteit en het ondersteunen van leerlingen in heel Europa.

Gefinancierd door: EARLI – European Association for Research on Learning and Instruction (Europese Vereniging voor Onderzoek naar Leren en Onderwijs)

Looptijd: 2024 – 2028

Partnerorganisaties: ISPA Instituto Universitário (Portugal), Charité Universitätsmedizin Berlin (Duitsland), LMU München (Duitsland), Universiteit Gent (België), UHasselt (België), KU Leuven/UCLL (België), Universiteit Maastricht (Nederland)

Projectwebsite: www.earli.org/e-cer-goos