Hoger onderwijs
-
Het hoger onderwijs speelt een cruciale rol in een samenleving en arbeidsmarkt die voortdurend in beweging zijn. Technologische innovaties, maatschappelijke veranderingen en nieuwe economische dynamieken vragen om opleidingen die afgestudeerden voorbereiden op de kennis en vaardigheden die zij in de toekomst nodig hebben. Bij ROA onderzoeken wij hoe goed het hoger onderwijs hierin slaagt: hoe opleidingen zich aanpassen aan veranderende eisen, en in welke mate afgestudeerden succesvol hun weg vinden op de arbeidsmarkt.
Om deze vragen te beantwoorden gebruiken wij verschillende onderzoeksmethoden. Al meer dan dertig jaar volgen wij met de HBO-Monitor de overgang van hbo-afgestudeerden naar de arbeidsmarkt. In samenwerking met de Vereniging Hogescholen en individuele hogescholen verzamelen we jaarlijks grootschalige data over arbeidsmarktkansen, competenties en de aansluiting tussen studie en werk. Voor de Universiteit Maastricht voeren wij vergelijkbaar onderzoek uit onder alumni vijf en tien jaar na afstuderen met de UM-Scanner, waarmee we inzicht krijgen in loopbaanontwikkeling op langere termijn.
Naast surveyonderzoek analyseren we hoe opleidingen zich inhoudelijk ontwikkelen. Met AI-ondersteunde tekstanalyse, brengen we systematisch in kaart welke kennis en vaardigheden in curricula centraal staan. Interviews met programmadirecteuren en afgestudeerden geven ons daarnaast een rijk beeld van hoe opleidingen zich aanpassen aan maatschappelijke en technologische veranderingen.
Met projecten als de HBO-Monitor, de UM-Scanner en het Europese Skills2Capabilities-project leveren wij wetenschappelijk onderbouwde en actuele inzichten voor onderzoekers, onderwijsinstellingen en beleidsmakers die willen begrijpen hoe het hoger onderwijs bijdraagt aan een veerkrachtige samenleving en een toekomstbestendige arbeidsmarkt.
-
Gerelateerde projecten