Levenslang Leren

  • In dit onderzoeksthema analyseren we de determinanten en belemmeringen van activiteiten op het gebied van levenslang leren: formeel leren (volwasseneneducatie), niet-formeel leren én informeel leren. De huidige arbeidsmarkt wordt namelijk gekenmerkt door zijn eigen dynamiek. Deze dynamiek leidt tot veranderingen in de vraag naar en het aanbod van vaardigheden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat levenslang leren (LLL) veel aandacht krijgt in het beleidsdebat. LLL heeft het potentieel om vaardigheden niet verouderd te laten raken door ze up-to-date te houden en tegelijkertijd bijscholing, omscholing en herijking van vaardigheden mogelijk te maken. Naast de determinanten en belemmeringen analyseren we ook de effectiviteit van interventies ter bevordering van activiteiten op het gebied van levenslang leren. Bovendien brengen we activiteiten op het gebied van levenslang leren in verband met vaardigheidsniveaus en -ontwikkelingen en arbeidsmarktresultaten zoals lonen, inzetbaarheid en herplaatsingskansen.

  • Gerelateerd project

    life long learning

    Levenslang Leren en ontwikkeling

    De ROA-enquête over levenslang leren volgt sinds 2004 het post-initiële leren, informeel leren en kennisontwikkeling in Nederland. De enquête wordt eens in de drie jaar gehouden onder werkende en niet-werkende personen van 16 jaar en ouder…

    meer lezen