Ongelijkheid / gelijkheid van kansen
-
Binnen dit thema richten we ons op het analyseren van ongelijkheid tussen groepen en het (bevorderen van) gelijke kansen tussen individuen, zowel binnen het onderwijs als op de arbeidsmarkt. Maatschappelijke en economische trends en technologische innovaties hebben namelijk niet voor iedereen dezelfde gevolgen. Wat zijn de implicaties van deze trends voor ongelijkheden in het onderwijs en op de arbeidsmarkt? Hoe verklaart de complexe wisselwerking tussen sociale achtergrond, cognitieve en niet-cognitieve vaardigheden, capaciteiten en gezondheid deze ongelijkheden? En wat zijn de gevolgen van ongelijkheden in een vroeg stadium van het leven voor de arbeidsmarktparticipatie en resultaten van mensen op latere leeftijd? Bij het beantwoorden van deze vragen richten we ons vooral op enkele van de meest kwetsbare groepen in westerse samenlevingen: gemarginaliseerde adolescenten, NEET’s, kinderen uit sociaal achtergestelde gezinnen en buurten, laaggeschoolde werknemers, oudere werknemers, mensen met een migratieachtergrond en mensen met een handicap.
-
Gerelateerd project
Het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs
Het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) maakt gebruik van longitudinale registergegevens over de plaatsing van cohorten leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs. Deze studie is geïnitieerd en gefinancierd door de Nederlandse…
meer lezenJuveniles, Jeugd en Digitalisering (JEDi)
Dit onderzoeksproject bestudeert de impact van het gebruik van digitale media op ontwikkeling en gelijke kansen vanuit een longitudinaal perspectief, op cognitief, sociaal en identiteitsniveau. De kinderen en jongeren van vandaag worden…
meer lezenLongitudinal Educational Achievements: Reducing iNequalities (LEARN)
Het LEARN-project (Longitudinal Educational Achievements: Reducing Inequalities) hanteert een longitudinale benadering om patronen van ongelijkheid in kaart te brengen. Door korte-, middellange- en langetermijntrends te onderzoeken, wil LEARN…
meer lezenBRIDGE - Building Resilient Individuals through Effective Gradual Educational Transitions
BRIDGE is een impactgericht project dat tot doel heeft veerkrachtige individuen te vormen door middel van een effectieve onderwijstransitie. Dit gebeurt door het formuleren van krachtige beleidsaanbevelingen op het gebied van onderwijs- en…
meer lezen